#1
Đã gửi 03-10-2006 - 10:38
#2
Đã gửi 12-05-2009 - 05:01
http://www.mediafire...w2zfn/Andreescu - Contests Around the World1997 - 1998.pdf
http://www.mediafire...o5bim/Andreescu - Contests Around the World 1999-2000.pdf
http://www.mediafire...tg2lh/Andreescu - Contests Around the World 2000 - 2001.pdf
http://www.mediafire...ykgtnh/American Mathematical Monthly, vol.104 (AMS, 1997)(600dpi)(T)(1036s).djvu
http://www.mediafire...jyjz53infzz/104 Number Theory Problems.pdf
http://www.mediafire...0h/RMC2008.djvu (Rummani 2008)
http://www.mediafire...myeamgwhwhc/360 Problems for Mathematical Contests [Andreescu] 9739417124.pdf
http://www.mediafire...ozm/Titu_Number Theory-Structures, Examples, and Problems_081763245X.rar
http://www.mediafire.com/file/zkcm4gmonyq/Paulo_Fermat's last theorem for mamateurs.rar
http://www.mediafire...mdmy/Honsberger R. Mathematical diamonds (Math.Assoc.Am., 2003)(ISBN 0883853329)(KA)(T)(255s)_MPop_.djvu
http://www.mediafire...l_delights.djvu
http://www.mediafire...dtojhn/Lozansky E., Rousseau C. Winning solutions (math olympiad problem book)(Springer, 1996)
http://www.mediafire...4omzyd/Springer - Proofs from THE BOOK 3rd.pdf(ISBN 0387947434)(400dpi)(T)(258s)_MSch_.djvu
http://www.mediafire...ai-loigiai).PDF
(Vietnam TST 1989-2004)
http://www.mediafire...rgraduates.djvu(a_path_to_combinatorics_for_undergraduates)
http://www.mediafire...4yxdtntylge/The art of combinatorial proff.rar (proof)
http://www.mediafire...80387955841.pdf(Lovasz Discrete mathematics)
http://www.mediafire...xttwznrgyz/Bona M. A walk through combinatorics.. An introduction to enumeration and graph theory (2ed., WS, 2006)(ISBN 9812568859)(T)(489s)_MAc_.djvu
http://www.mediafire...l4ydwywnzyb/500 mathematical chanllenges.rar
http://www.mediafire...mtdxy3jj/Cauchy master class.pdf
http://www.mediafire..._0883856212.rar(geometric transformationsII)
http://www.mediafire..._0387955291.pdf (pell equations)
http://www.mediafire...olynomials.djvu (polynomial)
http://www.mediafire...mdqdgi/Prasolov V.V. Polynomials (Springer, 2004)(ISBN 3540407146)(T)(316s)_MAco_.djvu
http://www.mediafire..._and_harazi.pdf (inequalities _titu and harazi)
http://www.mediafire..._Solve_Them.pdf (functional equations and how to solve them)
http://www.mediafire...mfnmxy0/Glimpes of algera and geometry.rar
http://www.mediafire...ycitz21yh/Aczel, Amir D - Fermat's Last Theorem [UC scan].rar
http://www.mediafire...ux32xnmzw/Kvanr selecta_algebra and analysis_I.rar
http://www.mediafire...mnm1/AMM112.rar_2005
http://www.mediafire...zmz/DongJBM.rar
http://www.mediafire..._0817643265.rar (complex number from A to Z)
http://www.mediafire...ry_problems.rar (103 trigonometric problems)
http://www.mediafire...dos_to_kiev.rar
http://www.mediafire...yuegyizn/Kavant selecta_Combinatorics_I.rar
http://www.mediafire...tu-Mathematical miniatures.rar _Titu
http://www.mediafire...uizjn3ku/Kavant selecta_Algebra and analysis_II.rar
http://www.4shared.c...e/math_problems
Bài viết đã được chỉnh sửa nội dung bởi Phạm Quang Toàn: 09-11-2011 - 21:11
- votongdanhho96, Trần Đức Anh @@, funcalys và 10 người khác yêu thích
#3
Đã gửi 06-08-2011 - 09:54
Mới lên mạng search được mấy cuốn của Titu Andreescu và Zuming Fengthui!
Mấy cuốn này này anh thanh bên mathscope đã tổng hợp lại rùi tại đây http://mathscope.org...ead.php?t=14218
Mình lập pic này để anh em trao đổi về sách của hai thầy trên cũng như sách toán nược ngoài!
Để bên mình dễ nhìn và trao đổi dễ hơn!
Các cuốn dưới đây là sách mà mình tìm được:
I)From the Training of the USA IMO Team ...
*) 101 Problems in Algebra:
Links :http://ifile.it/jgfps6b/187642012X.pdf
*)102 Combinatorial Problems:
http://ifile.it/uqx490f/102p.pdf
*)103 Trigonometry Problems
http://ifile.it/uqx4...dfPass:gigle.ws
*)104 Number Theory Problems:
http://ifile.it/sman...ry_problems.rar
II)Problems and Solutions From Around The World:
1.95-96)
http://ifile.it/87u1....-1995-1996.pdf
2.96-97)
http://ifile.it/wb3s...s_1996-1997.rar
3.97-98)
http://4shared.com/f....The_World.html
4.98-99)
http://mediafire.com/?m2gju9jfn0z
5.99-00)
http://4shared.com/f....1999-2000.html
6.00-01)
http://ifile.it/uiceza/2000_-_2001.rar
7.01-02)
http://ifile.it/3qdk....02001-2002.rar
8.02-03)
http://ifile.it/du5o....02002_2003.rar
III)USA and the IMO,MOSP and other Textbook:
1)360 Problems for Mathematical Contests
http://mediafire.com/?xjmykxd04mx
2)USA and IMO 2003
http://ifile.it/d9n5...SA_IMO_2003.rar
3)USA and IMO 2004
http://ifile.it/7tsyzjx/USA2004.rar
4)USA and IMO 2006-2007
http://ifile.it/h0ya...SA0607solns.rar
Series MOP:
MOP 2004
http://ifile.it/uxeq...04_solution.rar
MOP 2005
http://ifile.it/35b4...mop05hwmain.rar
MOP 2006
http://ifile.it/rwq3...mop06hwmain.rar
Có gì thắc mắc về toán Ta hay v.v.... anh em cứ trao đổi ở đây!
@ supermember :
Các mem khác học tập cách up tài liệu của bạn này nhé . Đừng up trực tiếp lên diễn đàn mà hãy thông qua 1 cái host khác
Bài viết đã được chỉnh sửa nội dung bởi supermember: 06-08-2011 - 11:50
- dark templar, hxthanh, Zaraki và 11 người khác yêu thích
It is difficult to say what is impossible, for the dream of yesterday is the hope of today and the reality of tomorrow
#4
Đã gửi 06-08-2011 - 22:43
- nhungvienkimcuong yêu thích
$$\text{LOVE}\left( x \right)|_{x = \alpha}^\Omega = + \infty $$
I'm still there everywhere.
#5
Đã gửi 25-10-2011 - 09:02
http://sourceforge.net/projects/djvu/files/DjVuLibre_Windows/3.5.24%2B4.7/DjVuLibre%2BDjView-3.5.24%2B4.7c-Setup.exe/download?source=filesThắng có chương trình nào đọc file DJVU không? Nhà mình không đọc được file đó, tức quá.
Link down Djvu reader
- hxthanh, Trần Đức Anh @@ và nhungvienkimcuong thích
#6
Đã gửi 13-11-2011 - 16:30
Authors: Titu Andreescu – Oleg Mushkarov – Luchezar Stoyanov.
Publisher: Birkhauser Boston.
ISBN: 978-0-8176-3517-6
Preface
Problems on maxima and minima arise naturally not only in science and engineering and their applications but also in daily life. A great variety of these have geometric nature: finding the shortest path between two objects satisfying certain conditions or a figure of minimal perimeter, area, or volume is a type of problem frequently met. Not surprisingly, people have been dealing with such problems for a very long time. Some of them, now regarded as famous, were dealt with by the ancient Greeks, whose intuition allowed them to discover the solutions of these problems even though for many of them they did not have the mathematical tools to provide rigorous proofs.
For example, one might mention here Heron’s (first century CE) discovery that the light ray in space incoming from a point $A$and outgoing through a point $B$ after reflection at a mirror $\alpha$ travels the shortest possible path from $A$ to $B$ having a common point with $\alpha.$
Another famous problem, the so-called isoperimetric problem, was considered for example by Descartes (1596–1650): Of all plane figures with a given perimeter, find the one with greatest area. That the “perfect figure” solving the problem is the circle was known to Descartes (and possibly much earlier); however, a rigorous proof that this is indeed the solution was first given by Jacob Steiner in the nineteenth century.A slightly different isoperimetric problem is attributed to Dido, the legendary queen of Carthage. She was allowed by the natives to purchase a piece of land on the coast of Africa “not larger than what an oxhide can surround.” Cutting the oxhide into narrow strips, she made a long string with which she was supposed to surround as large as possible area on the seashore. How to do this in an optimal way is a problem closely related to the previous one, and in fact a solution is easily found once one knows the maximizing property of the circle.Another problem that is both interesting and easy to state was posed in 1775 by I. F. Fagnano: Inscribe a triangle of minimal perimeter in a given acute-angled triangle. An elegant solution to this relatively simple “network problem” was given by Hermann Schwarz (1843–1921).
Most of these classical problems are discussed in Chapter 1, which presents several different methods for solving geometric problems on maxima and minima. One of these concerns applications of geometric transformations, e.g., reflection through a line or plane, rotation. The second is about appropriate use of inequalities. Another analytic method is the application of tools from the differential calculus. The last two methods considered in Chapter 1 are more geometric in nature; these are the method of partial variation and the tangency principle. Their names speak for themselves.Chapter 2 is devoted to several types of geometric problems on maxima and minima that are frequently met. Here for example we discuss a variety of isoperimetric problems similar in nature to the ones mentioned above. Various distinguished points in the triangle and the tetrahedron can be described as the solutions of some specific problems on maxima or minima. Section 2.2 considers examples of this kind. An interesting type of problem, called Malfatti’s problems, are contained in Section 2.3; these concern the positioning of several disks in a given figure in the plane so that the sum of the areas of the disks is maximal. Section 2.4 deals with some problems on maxima and minima arising in combinatorial geometry.Chapter 3 collects some geometric problems on maxima and minima that could not be put into any of the first two chapters. Finally, Chapter 4 provides solutions and hints to all problems considered in the first three chapters.
Each section in the book is augmented by exercises and more solid problems for individual work. To make it easier to follow the arguments in the book a large number of figures is provided.
The present book is partly based on its Bulgarian version Extremal Problems in Geometry, written by O. Mushkarov and L. Stoyanov and published in 1989 (see [16]). This new version retains about half of the contents of the old one.
Altogether the book contains hundreds of geometric problems on maxima or minima. Despite the great variety of problems considered-from very old and classical ones like the ones mentioned above to problems discussed very recently in journal articles or used in various mathematics competitions around the world-the whole exposition of the book is kept at a sufficiently elementary level so that it can be understood by high-school students.
Apart from trying to be comprehensive in terms of types of problems and techniques for their solutions, we have also tried to offer various different levels of difficulty, thus making the book possible to use by people with different interests in mathematics, different abilities, and of different age groups. We hope we have achieved this to a reasonable extent.
The book reflects the experience of the authors as university teachers and as people who have been deeply involved in various mathematics competitions in different parts of the world for more than 25 years. The authors hope that the book will appeal to a wide audience of high-school students and mathematics teachers, graduate students, professional mathematicians, and puzzle enthusiasts. The book will be particularly useful to students involved in mathematics competitions around the world.
Bài viết đã được chỉnh sửa nội dung bởi Phạm Quang Toàn: 13-11-2011 - 16:30
- hxthanh yêu thích
Discovery is a child’s privilege. I mean the small child, the child who is not afraid to be wrong, to look silly, to not be serious, and to act differently from everyone else. He is also not afraid that the things he is interested in are in bad taste or turn out to be different from his expectations, from what they should be, or rather he is not afraid of what they actually are. He ignores the silent and flawless consensus that is part of the air we breathe – the consensus of all the people who are, or are reputed to be, reasonable.
Grothendieck, Récoltes et Semailles (“Crops and Seeds”).
#7
Đã gửi 14-11-2011 - 19:57
- For many of these people, the Olympiad problem is an introduction, a glimpse into the world of mathematics not afforded by the usual classroom situation. A good Olympiad problem will capture in miniature the process of creating mathematics. It’s all there: the period of immersion in the situation, the quiet examination of possible approaches, the pursuit of various paths to solution. There is the fruitless dead end, as well as the path that ends abruptly but offers new perspectives, leading eventually to the discovery of a better route. Perhaps most obviously, grappling with a good problem provides practice in dealing with the frustration of working at material that refuses to yield. If the solver is lucky, there will be the moment of insight that heralds the start of a successful solution. Like a well-crafted work of fiction, a good Olympiad problem tells a story of mathematical creativity that captures a good part of the real experience and leaves the participant wanting still more. And this book gives us more. It weaves together Olympiad problems with a common theme, so that insights become techniques, tricks become methods, and methods build to mastery. Although each individual problem may be a mere appetizer, the table is set here for more satisfying fare, which will take the reader deeper into mathematics than might any single problem or contest.
Bài viết đã được chỉnh sửa nội dung bởi Phạm Quang Toàn: 14-11-2011 - 19:57
- hxthanh và nguyenta98 thích
Discovery is a child’s privilege. I mean the small child, the child who is not afraid to be wrong, to look silly, to not be serious, and to act differently from everyone else. He is also not afraid that the things he is interested in are in bad taste or turn out to be different from his expectations, from what they should be, or rather he is not afraid of what they actually are. He ignores the silent and flawless consensus that is part of the air we breathe – the consensus of all the people who are, or are reputed to be, reasonable.
Grothendieck, Récoltes et Semailles (“Crops and Seeds”).
#8
Đã gửi 15-11-2011 - 17:37
Old and New Inequalities – T. Andreescu, V. Cirtoaje, G. Dospinescu, M. Lascu
Book title: Old and New Inequalities.
Authors: Titu Andreescu, Vasile Cirtoaje, Gabriel Dospinescu, Mircea Lascu.
Publisher: GIL publishing house.
ISBN: 973-9417-35-3.
Preface
This work blends together classic inequality results with brand new problems, some of which devised only a few days ago. What could be special about it when so many inequality problem books have already been written? We strongly believe that even if the topic we plunge into is so general and popular our book is very different. Of course, it is quite easy to say this, so we will give some supporting arguments. This book contains a large variety of problems involving inequalities, most of them difficult, questions that became famous in competitions because of their beauty and difficulty. And, even more importantly, throughout the text we employ our own solutions and propose a large numbers of new original problems. There are memorable problems in this book and memorable solutions as well. This is why this book will clearly appeal to students who are used to use Cauchy-Schwarz as a verb and want to further improve their algebraic skills and techniques. They will find here tough problems, new results, and even problems that could lead to research. The student who is not as keen in this field will also be exposed to a wide variety of moderate and easy problems, ideas, techniques, and all the ingredients leading to a good preparation for mathematical contests. Some of the problems we chose to present are known, but we have included them here with new solutions which show the diversity of ideas pertaining to inequalities. Anyone will find here a challenge to prove his or her skills. If we have not convinced you, then please take a look at the last problems and hopefully you will agree with us.
Bài viết đã được chỉnh sửa nội dung bởi xusinst: 15-11-2011 - 17:38
- hxthanh và nhatquangsin thích
#9
Đã gửi 15-11-2011 - 21:12
Discovery is a child’s privilege. I mean the small child, the child who is not afraid to be wrong, to look silly, to not be serious, and to act differently from everyone else. He is also not afraid that the things he is interested in are in bad taste or turn out to be different from his expectations, from what they should be, or rather he is not afraid of what they actually are. He ignores the silent and flawless consensus that is part of the air we breathe – the consensus of all the people who are, or are reputed to be, reasonable.
Grothendieck, Récoltes et Semailles (“Crops and Seeds”).
#10
Đã gửi 15-11-2011 - 21:13
Không phải đâu Toàn. Cái đó anh tìm bên mathdoi.comCó phải ở đây không nhỉ
http://diendantoanho...25&t=12930&st=0
- hxthanh yêu thích
#11
Đã gửi 16-11-2011 - 21:11
http://www.mediafire...s9umjm9j84e7fcv
- NguyThang khtn, dark templar, hxthanh và 2 người khác yêu thích
THẬT THÀ THẲNG THẮN THƯỜNG THUA THIỆT
LƯƠN LẸO LUỒN LỎI LẠI LEO LÊN
Một ngày nào đó ta sẽ trở lại và lợi hại hơn xưa
#12
Đã gửi 04-10-2012 - 20:30
Vẫn còn khá nhiều link tải được đó bạnCác link này đều cho lỗi "Invalid or Deleted File".
Đề nghị cho lại các đường link.
Cám ơn.
Còn đây là vài cuốn Contests Around the World
Around The World 1996 -1997.pdf 626.28K 2211 Số lần tải
Around The World 1997-1998.pdf 772.45K 957 Số lần tải
Around The World 1998-1999.djvu 4.04MB 395 Số lần tải
Around The World 1999-2000.pdf 1.62MB 2515 Số lần tải
Around The World 2001-2002.pdf 981.54K 5736 Số lần tải
Around The World 2002_2003.pdf 770.28K 2262 Số lần tải
Bài viết đã được chỉnh sửa nội dung bởi henry0905: 04-10-2012 - 20:30
- lado2035, nghiakvnvsdt, hoangkkk và 6 người khác yêu thích
#13
Đã gửi 21-01-2014 - 17:59
CÁC BẠN CÓ BẢN DỊCH SAng Tiếng Việt không?
Sách viết bằng tiếng khó đọc quá
Nếu có thì nhờ up lên cho mình nha
TH..TH...THANKS V.......ERY MUCH
#14
Đã gửi 21-01-2014 - 19:08
Sao mình tải về không được vậy? Muốn download thì ấn vào cái nào thế?
- Viet Hoang 99 yêu thích
Cùng chung sức làm chuyên đề hay cho diễn đàn tại :
Dãy số-giới hạn, Đa thức , Hình học , Phương trình hàm , PT-HPT-BPT , Số học.
Wolframalpha đây
#15
Đã gửi 23-01-2014 - 15:00
Sao mình tải về không được vậy? Muốn download thì ấn vào cái nào thế?
Đa số các cuốn sách trên đều có thể tìm được trên trang http://libgen.org . Ví dụ: Gõ từ Titu Andreescu ta được kết quả là các cuốn sách của tác giả Titu Andreescu như sau http://libgen.org/se...mple&column=def
Ngoài ra còn có thể tìm được nhiều cuốn khác ở nhiều thể loại khác nhau theo cách tương tự như trên.
- toanc2tb và nhungvienkimcuong thích
Luận văn, tài liệu tham khảo toán học : http://diendantoanho...ảo/#entry499457
Sách, Luận Văn, Tài liệu tham khảo https://www.facebook...TailieuLuanvan/
#16
Đã gửi 12-06-2014 - 10:33
Một số cuốn sách khác dành cho các bạn thi Olimpiad
File gửi kèm
- Zaraki, tpdtthltvp và adamfu thích
Luận văn, tài liệu tham khảo toán học : http://diendantoanho...ảo/#entry499457
Sách, Luận Văn, Tài liệu tham khảo https://www.facebook...TailieuLuanvan/
#17
Đã gửi 19-11-2014 - 20:28
Tôi sẽ xếp theo tên tác giả trong danh sách đầu tiên, rồi phân loại theo lứa tuổi ở các danh sách phía dưới
Danh sách theo thứ tự tên tác giả:- Abbot, Thế giới phẳng: câu chuyện tình cảm nhiều chiều (Flatland: a romance from many dimensions). Đây là một quyển sách kinh điển về hình học, được viết từ cuối thể kỷ 19 và cho đến những năm 2000 vẫn tiếp tục tái bản. “Thế giới phẳng” ở đây tức là thế giới 2 chiều. Tác giả tưởng tượng con người trong thế giới chỉ có 2 chiều sẽ sống ra sao, nhận biết các thứ thế nào, so với thế giới 1 chiều thì sao, và khi có người từ thế giới 3 chiều đến thăm thì sao, v.v. Qua đó hiểm thêm nhiều về hình học (ở mức phổ thông).
- Aigner & Ziegler, Các chứng minh từ Sách Trời (Proofs from THE BOOK), tiếng Anh (chưa dịch ?), tái bản lần 4, 2010. Các chứng minh hay nhất của một loạt các định lý kinh điển trong số học, hình học, tổ hợp (lý thuyết đồ thị), và giải tích. “Sách Trời” là cách nói ví von của nhà toán học Erdos: Chúa Trời có 1 quyển sách trong đó ghi tất cả mọi thứ toán học thật hay ho, cái gì mà hay thì tức là từ “Sách Trời” mà ra. Hợp cho học sinh cấp 3, tuy cấp 2 cũng có thể hiểu một số mục.
- Aleksandrova & Levshin. Bộ sách tuyển thuyết toán học cho trẻ em của hai tác giả này là bộ sách kinh điển vô cùng hấp dẫn, với các quyển: Ba ngày ở xứ Karlikania, Người mặt nạ đen từ nước Al-giép, Con tầu của thuyền trưởng Đơn vị, và 4 quyển sách về về các cuộc phiêu lưu của Thạc sĩ khoa học đãng trí. Chủ yếu dành cho độ tuổi cấp 1, nhưng các học sinh lớn hơn mà chưa biết đến, đọc chắc cúng sẽ thích.
- Bellos, Cuộc phiêu lưu của Alex trong Numberland (Alex’s adventures in Numberland), tiếng Anh, 2010. Gồm các câu chuyện hấp dẫn về lịch sử toán học, khả năng toán học của người và động vật, các ứng dụng thú vị của toán sơ cấp, v.v. Tác giả có bằng đại học toán và triết học, rồi làm nghề nhà báo.
- Bolt, Hộp Pandora toán học (A mathematical Pandora’s box). Tiếng Anh (chưa dịch), NXB đại học Cambridge, 193. 128 trang. Tuyển tập 142 bài toán thú vị để phát triển tư duy logic và sáng tạo của trẻ em. Cho mọi lứa tuổi. Theo huyền thoại, Hôp Pandora tức là hộp chứa con quỉ, đã mở ra là con quỉ chui ra, không nhốt lại nó vào được nữa. Một bài ví dụ: 3 bạn gấu có 1 bình 21 ít mật, muốn chia được thành 3 phần bằng nhau. Các bạn kiếm thêm được 3 bình khác, với dung tích là 11, 8 và 5 lít. Bằng cách đổ đi đổ lại mật giữa các bình, các bạn gấu đã chia được mật. Thế còn em có làm được không ?
- Danesi, Tháp Hà nội và nghich lý kẻ nói dối: 10 bài toán đố lớn nhất mọi thời đại (The Liar Paradox AND THE Towers of Hanoi
THE 10 GREATEST MATH PUZZLES OF ALL TIME), 2004, quãng 250 trang. Đọc rất thú vị, về các khái niệm toán học như là thuật toán, số vô cùng lớn, v.v. Thích hớp với học sinh cấp 2 trở lên. - Nguyễn Tiến Dũng, Các bài giảng về toán cho Mirella: Quyển 1, 118 trang, 2013. Tiếng Việt. Thổi kèn khen lấy một chút, đây là sách do tôi viết, cho các năm cuối cấp 2. Viết xong từ cuối 2012.
- Nguyễn Tiến Dũng, Các bài giảng về toán cho Mirella: các quyển tiếp theo. Sách đang viết. Quyển 2 sắp hoàn thành.
- Trần Nam Dũng, Sách giới thiệu về ABACUS. Tiếng Việt, đang hoàn thành (?). ABACUS ở đây là cuộc thi toán trên mạng bằng tiếng Anh tổ chức liên tục cho trẻ em, xem: http://www.gcschool....acus/index.aspx. Qua nhiều năm, ABACUS đã có một tuyển tập rất lớn các bài toán thú vị cho học sinh tiểu học và trung học cơ sở.
- Kajander, Các ý tưởng lớn cho các nhà toán học nhí (Big ideas for small mathematicians), tiếng Anh, 162 trang, 2007. Cho độ tuổi 6-11. Giới thiệu 22 hoạt động và trò chơi để học toán một cách vui vẻ hấp dẫn.
- Kozlova, Câu đố và gợi ý: các bài tập cho câu lạc bộ toán học. (Сказки и подсказки задачи для математического кружка). Tiếng Nga, in lần thứ 2 năm 2004. Có khoảng 300 câu đố và bài tập, rồi đến phần gợi ý hướng giải, rồi đến phần bài giải. Như vậy học sinh nếu không làm được, đầu tiên có thể xem gợi ý để nghĩ tiếp, nếu vẫn không nghĩ ra thì xem lời giải. Đang dịch ra tiếng Việt ? Cho học sinh đầu cấp 2.
- Lichtman, Bí mật, dối trá, và đại số (Do the Math 1: Secrets, Lies, and Algebra), 2008, gần 200 trang. Cho học sinh cấp 2. Quyển sách này là một cách học đại số qua nhân vật cô bé Tess. Sách được nhiều giải thưởng bên Mỹ. Trang web của tác giả là: http://www.wendylichtman.com/. Tôi đọc thử quyển này thấy rất ngộ, từ chương đầu (về so sánh to hơn, nhỏ hơn) đã thấy thích. Quyển sách này hay về mặt văn học, chứ không chỉ về toán.
- Lichtman, Mật mã viết trên tường (Do the Math 2: The writing on the wall), 2008, 227 trang. Quyển tiếp theo của quyển “Secrets, lies, and algebra”, học toán qua nhân vật Tess. Cô bé Jess học lớp 8, cứ nghĩ mãi để xác định xem một anh bạn cùng lớp có thích mình không, các thứ viết trên tường nhà thời có phải là mật mã chứa các thông tin gì đó. Và tại sao có một cô bạn cứ bắt chước những cái mình làm … (Nếu dịch ra tiếng Việt thì nên dịch trọn bộ 2 quyển của Lichtman).
- Shen, Xác suất qua các ví dụ và bài tập (Вероятность: примеры и задачи (c1) 2-е изд., М.: МЦНМО, 2008, 64 с., ISBN 978-5-94057-284-8). Tiếng Nga (chưa dịch ?). Sách nhỏ 64 trang, giới thiệu về xác suất cho học sinh phổ thông cấp 2 và cấp 3, qua nhiều ví dụ và bài tập đơn giản và thực tế. Một số định lý quan trọng (luật số lớn và BĐT Chebyshev) được trình bày thông qua một dãy bài tập.
- Smullyan, Alice trong thế giới câu đố (Alice in Puzzle Land), tiếng Anh (chưa dịch ?), 1986, 196 trang. Sách viết dưới dạng truyện phiêu lưu, cho cả trẻ em từ 4-5 tuổi trở lên và người lớn, về logic, rất thú vị. Nhân vật Alice ở đây là mượn của “Alice trong thế giới thần kỳ”.
- Spivak, Câu lạc bộ toán lớp 7 (Математический кружок. 7 класс), 2000, 72 trang. Tiếng Nga, đang được dịch sang tiếng Việt. Quyển sách nhỏ này là tuyển tập gần 300 bài toán thú vị, chia làm nhiều mục khác nhau (vs dụ như tính chẵn lẻ, chia hết, tổ hợp, tổng và trung bình cộng, cắt ghép, v.v.), ứng với các kiến thức toán của học sinh lớp 7. Phần cuối quyển sách có hướng dẫn giải các bài. Chú ý: quyển này được in lại (có bổ sung ?) năm 2003, thành sách 128 trang, và gọi là câu lạc bộ toán lớp 6 và lớp 7.
- Tahan, Cuộc chu du của một người biết làm toán (The man who counted: a collection of mathematical adventures), tiếng Anh (chưa dịch ?), 1993, hơn 100 trang. Sách về các phép tính toán học, viết dưới dạng một câu truyện phiêu lưu rất thú vị. Tác giả viết ở Brazil nhưng lấy bối cảnh là vùng cận đông thời cổ (xứ Persia). Học sinh cấp 1 trở lên có thể hiểu.
- Tikhomirov, Các câu chuyện về cực đại và cực tiểu (Рассказы о максимумах и минимумах), tiếng Nga (chưa dịch ?), tái bản 2006, 199 trang. Cho học sinh cấp 3 (học sinh cấp 2 có thể hiểu vài đoạn). Một tuyển tập các câu chuyện thú vị về các phương pháp toán học được dùng trong các bài toán tìm cực đại, cực tiểu trong thực tế ra sao. Các vấn đề tối ưu liên quan đến đủ thứ, từ các hiện tượng tự nhiên (như ánh sáng) cho đến cuộc sống thường ngày (như qui hoạch đất đai), cho đến các chuyến bay vào vũ tru. Sách có được dịch sang tiếng Anh.
- Zvonkin, Câu lạc bộ toán học trẻ thơ (Малыши и математика. Домашний кружок для дошкольников), tiếng Nga (chưa dịch ?), 2006, 240 trang. Các hoạt động hấp dẫn được tổ chức dưới hình thức câu lạc bộ cho các bé ở độ tuổi mẫu giáo và cấp 1 để học về các khái niệm toán học. Tác giả là nhà toán học chuyên nghiệp, đã tổ chức các hoạt động này.
Trích từ Blog của GS Nguyễn Tiến Dũng
File gửi kèm
Bài viết đã được chỉnh sửa nội dung bởi zipienie: 20-11-2014 - 08:56
- Zaraki, Viet Hoang 99, elementary20092010 và 1 người khác yêu thích
Luận văn, tài liệu tham khảo toán học : http://diendantoanho...ảo/#entry499457
Sách, Luận Văn, Tài liệu tham khảo https://www.facebook...TailieuLuanvan/
#18
Đã gửi 01-01-2017 - 10:01
dow cuon old new inequality -bat dang thu xua va nay cua tac gia T.Andreescu,V.Cartoaje, G. dospinescu,M.lascu dich duong viet thong ntn
Được gắn nhãn với một hoặc nhiều trong số những từ khóa sau: Tài liệu
0 người đang xem chủ đề
0 thành viên, 0 khách, 0 thành viên ẩn danh